3. ZÁKLADY PREMIETANIA PRIESTORU DO ROVINY Špeciálne zobrazenie priestoru na zvolenú rovinu - nákresňu nazývame premietanie. ![]() Stredové premietanie ktorý neleží v nákresni - zvolenej rovine π (priemetňa). Obrazom každého bodu A ∈ E3, A ![]() ktorý je priesečníkom premietacej priamky AS prechádzajúcej bodom A a stredom premietania S s priemetňou, AS = SA ∩ π . Vzdialenosť stredu premietania od priemetne nazývame dištancia, | S π | = d. Stred premietania nemá priradený obraz - priemet. Stredové premietanie nezachováva rovnobežnosť, ani deliaci pomer bodov na priamke. Špeciálne stredové premietanie, pri ktorom sú zobrazované objekty umiestňované do zorného kužeľa, sa nazýva lineárna perspektíva. ![]() Rovnobežné premietanie Stredové ani rovnobežné premietanie nie je jedno-jednoznačným zobrazením priestoru
E3 na rovinu. Všetky body priemetne sú pri oboch premietaniach samodružné. Priemetom geometrického útvaru je útvar, ktorý získame ako množinu priemetov všetkých jeho bodov. Vlastnosti rovnobežného premietania: 1. Priemetom útvaru U, ktorý leží v rovine rovnobežnej s priemetňou, je útvar zhodný s útvarom U. 2. Rovnobežnosť je invariantom rovnobežného premietania. 3. Zachováva sa deliaci pomer bodov na priamke,
λ (ABS) =
λ (A1 B1 S1). Kolmé premietanie je také rovnobežné premietanie, pri ktorom sú všetky premietacie priamky smeru s kolmé na priemetňu. Okrem vlastností rovnobežného premietania 1. - 3. platia ešte niektoré ďalšie. 4. Nech AB je úsečka na priamke a, ktorá zviera s priemetňou π uhol α . Pre kolmý priemet A1B1 platí | A1 B1 | = | AB | cos α Dĺžka kolmého priemetu úsečky je menšia (pre α ∈ ( 0°, 90° ),
pre α = 90° je A1 = B1), 5. Pravý uhol sa premieta ako pravý, ak je
aspoň jedno jeho rameno rovnobežné s priemetňou a ani Úloha zobrazenia - premietania trojrozmerných objektov na rovinu vznikla z praktických potrieb človeka a má veľký význam v mnohých oblastiach. Pre technika však nestačí objekt len premietnuť, ale potrebuje z príslušného nákresu - obrazu objektu zistiť niektoré jeho vlastnosti, prípadne objekt jednoznačne zrekonštruovať. Táto úloha sa realizuje pomocou rôznych zobrazovacích metód. Zobrazovacia metóda je bijektívne (prosté a na) zobrazenie bodov priestoru na rovinu. Najznámejšie zobrazovacie metódy sú: kótované premietanie, pravouhlé premietanie na dve navzájom kolmé priemetne (Mongeova projekcia), kolmá a šikmá axonometria, stredové premietanie a lineárna perspektíva, dvojstredové (stereoskopické) premietanie. Voľba vhodnej zobrazovacej metódy závisí účelu, ktorému má príslušný nákres slúžiť. V umení, architektúre a staviteľstve sa používa najmä lineárna perspektíva, príp. kótované premietanie, v strojárenstve sú najvhodnejšimí Mongeova projekcia a axonometria. 3.1. Lineárna perspektíva3.2. Mongeovo premietanie 3.3. Axonometria 3.4. Rekonštrukcia 3.5. Kolmé priemety rovinných útvarov D. Velichová, 3D geometria |